Întoarcerea caravelelor

Vela-zmeuSkySails este un concept fermecător ce readuce în atenţie multimilenara tehnologie a velelor. Unui ochi neavizat ar putea să i se pară o simplă joacă de-a zmeele, dar parapanta pe care o vedeţi este capabilă să reducă cu pînă la 30% consumul de combustibil al unui cargobot transatlantic. Şi nu doar pe hîrtie.

Prima astfel de navă înzestrată cu o „velă cerească” a fost cargoul Beluga. Pe data de 22 ianuarie acesta a plecat din Venezuela într-o croazieră-test menită să verifice operabilitatea utilizări unui astfel de zmeu pentru optimizarea consumului de combustibil. Pe data de 13 martie, nava a ajuns în portul norvegian Mo-I-Rana, după ce a străbătut un traseu de 11 952 de mile marine. Conform rezultatelor comunicate public, chiar şi în condiţii de vînt moderat, vela cu o suprafaţă de 160 metri pătraţi a suplinit 20% din puterea de marş a propulsoarelor convenţionale, cu combustibili fosili. Şi aceasta este doar faza-pilot. Versiunile comerciale vor înlocui prezentul model de zmeu cu un monstru zburător de două ori mai mare, care se speră (şi se calculează) că va furniza de două ori mai multă energie. Tradus în costuri, sistemul va realiza o economie de 2000 de dolari SUA pe zi.

Compania producătoare, cu sediul în Hamburg, speră să vîndă sistemul şi posesorilor de iahturi sau nave de agrement, interesaţi nu atît de economia de combustibil, cît de creşterea impresionantă a razei de acţiune. Sistemul este în întregime automatizat şi poate fi montat pe orice iaht pre-existent. Un braţ telescopic va ridica în vînt zmeul, care se va desfăşura singur şi va intra în funcţiune, trăgînd nava după el. Ingenioasa găselniţă este concepută să funcţioneze într-un interval larg de viteze ale vîntului, de la forţa 3 la forţa 8 pe scara Beaufort. La vînturi sub forţa 3, sistemul poate fi recuperat, dar lansarea nu este permisă. La vînturi mari, de pînă la gradul 10, sistemul poate fi recuperat şi retractat fără probleme. Soluţii constructive propuse sunt în întregime pliabile şi se ascund sub punte, la intrarea în port, pentru a economisi spaţiul. Procedeul automatizat de strîngere a velei durează 10-20 de minute. O ultimă precizare, dacă doriţi să achizionaţi jucăria pentru iahtul de acasă, vela funcţionează nu doar „sub vînt”, ci şi împotriva vîntului, pînă la unghiuri de 50 de grade, fără a contribui la sporirea tangajului sau a ruliului.

Toate pînzele sus şi un video de la SkySails

Lasă un răspuns